Українська English

DOI: https://doi.org/10.37222/2524-0315-2022-14(30)-14

Маркіян Нестайкоканд. іст. наук, завідувач відділу наукових досліджень спеціальних видів документів Інституту досліджень бібліотечних мистецьких ресурсів ЛННБ України ім. В. Стефаника

СВІТЛИНИ ЮЛІАНА ДОРОША НА СТОРІНКАХ ЛЬВІВСЬКОЇ ПЕРІОДИКИ (на прикладі журналу «Література і мистецтво»)

АнотаціяРозкрито особливості фотографії як мистецького напряму та складової періодичного видання, виокремлено характерні риси світлин, які використовують як ілюстрації до журналістських текстів. Особливу увагу зосереджено на розвитку фотографії у першій половині минулого століття. На конкретних прикладах проаналізовано самобутній мистецький стиль та художні прийоми, які Юліан Дорош (1909–1982) використовував для створення ілюстративних фотографій на сторінках львівської періодики, зокрема видання «Література і мистецтво». На основі дослідження виокремлено способи та форми відтворення кольорових картин за допомогою чорно-білих світлин.

Ключові слова: фотографія, Юліан Дорош, періодика, візуальне мистецтво.

Повний текст статті


Список пристатейної літератури:

  1. Адамович Б. С. «Дзвін». Енциклопедія історії України. Київ : Наук. думка, 2005. Т. 2 : Г–Д. С. 376.
  2. Барт Р. Camera Lucida. Нотування фотографії. Київ : MOKSOP, 2022. 176 с.
  3. Галичина ХХ ст. у світлинах Юліана Дороша / упоряд.: Л. Караваєва, М. Лабойко, Н. Тимець. Львів : Апріорі, 2021. 120 с.
  4. Гнатюк М. Народне мистецтво Покуття і Гуцульщини у світлинах Юліана Дороша. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Hnatiuk_Mykhailo/Narodne_ mystetstvo_Pokuttia_i_Hutsulschyny_u_svitlynakh_Yuliana_Dorosha.
  5. Демещенко В. Фотографічне освоєння дійсності. URL: https://academia. gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/Visuality-as-the-Dominant-Feature-of-Modern-Culture.2017.pdf.
  6. Коба А. Юліан Дорош — піонер української кінематографії в Галичині. Наукові записки Львівського історичного музею. 1995. Вип. 4, ч. 2. С. 82–96.
  7. Красник У. Кам’янець-Подільський у світлинах Юліана Дороша (із фондів Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника). Записки Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника : зб. наук. праць. Львів, 2016. Вип. 8 (24). С. 356–368.
  8. Лебедєва К. «Світло і тінь» української фотографії. URL: https://chytomo. com/ekzempliary-xx/svitlo-j-tin-ukrainskoi-fotohrafii/.
  9. Літературознавча енциклопедія : у 2 т. / авт.-уклад. Ю. І. Ковалів. Київ : ВЦ «Академія», 2007. Т. 1. 624 с.
  10. Патрон І. Творча спадщина галицького оператора та режисера Юліана Дороша (20–30 рр. ХX ст.): архівні пошуки. URL: https://eprints.oa.edu.ua/8497/1/культурологічні%20читання_2021.pdf.
  11. Полотнюк Я. Юліан Дорош — фотограф, зачинатель професійного національного кіно в Галичині. Галицька брама. 1999. № 9–10. С. 26.
  12. Рева Л., Левицька О. Літературна періодика. Енциклопедія сучасної України. Київ, 2016. Т. 17 : Лег–Лощ. С. 501–503.
  13. Середа О. Юліан Дорош як популяризатор українського фотомистецтва та зачинатель кінематографічного руху на теренах Галичини міжвоєнного періоду. Збірник праць Науково-дослідного інституту пресознавства. Львів, 2014. Вип. 4 (22). С. 525–535.
  14. Трачун О. Фотографія в Україні 1839–2010. Харків : САГА, 2010. 216 с.
  15. Henning M. Photography — The Unfettered Image. London : Routledge, 2018. URL: https://repository.uwl.ac.uk/id/eprint/3390/.
  16. Kracauer S. Theory of Film. The Redemption of Physical Reality. URL: https://cominsitu.files.wordpress.com/2020/09/siegfried-kracauer-theory-of- film_-the-redemption-of-physical-reality-princeton-university-press-1997.pdf.
  17. Ray L. Social Theory, Photography and the Visual Aesthetic of Cultural Modernity. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1749975520910589.